Syntetyczne czy naturalne: pędzle do różnych technik malarskich

pędzle nylonowe

Są plastycy, którzy nie wyobrażają sobie używania w pracowni pędzli syntetycznych. Tradycjonaliści są zdania, że żadne syntetyczne włókno nie zastąpi naturalnego włosia. Czy warto uprzedzać się z góry do pędzli syntetycznych, którymi wielu malarzom pracuje się nawet lepiej niż tymi naturalnymi? Czy pojedynek „artystyczne pędzle naturalne vs. syntetyczne” da się w ogóle rozstrzygnąć?

Pędzle z włosia naturalnego: najlepsze do akwareli?

Akwareliści są raczej zgodni – pędzle z włosia naturalnego są w ich technice niezastąpione. Akwarele to specyficzne farby, które jako jedyne wymagają naprawdę miękkich pędzli. Ponadto artystyczne pędzle do farb wodnych muszą wyróżniać się dużą chłonnością oraz zdolnością zatrzymywania farby. Wielu plastyków malujących techniką akwarelową twierdzi, że włosie syntetyczne jest zbyt sprężyste i nie może zastąpić naturalnego – najczęściej polecane są pędzle z włosiem sobolowym oraz wiewiórkowym.

To, że akwareliści chętniej wybierają pędzle z naturalnym włosiem, nie znaczy że pędzle syntetyczne nie mają swoich zwolenników. Wiele firm oferuje syntetyki, które doskonale imitują np. włosie wiewiórki, pozwalając doświadczonym malarzom uzyskać identyczny efekt. Kto jeszcze sięga po pędzle syntetyczne do farb akwarelowych? Oddajmy głos pracownikowi sklepu internetowego dla plastyków, LoveArt, odpowiedzialnemu za obsługę klientów:

– Po pędzle syntetyczne sięgają osoby malujące wszystkimi technikami. Jeśli chodzi konkretnie o akwarelistów, to wysokiej jakości pędzle nylonowe często kupują początkujący malarze. To rozsądny wybór: pędzle syntetyczne są tańsze od naturalnych, a inwestowanie dużych sum w artykuły malarskie ma sens tylko w przypadku artystów czujących się już bardzo pewnie w danej technice. Dbałość producentów o to, by syntetyczne pędzle do farb akwarelowych były odpowiednio miękkie i chłonne, a jednocześnie dostępne w przystępnej cenie sprawia, że chętnie wybierają je także studenci oraz uczniowie szkół plastycznych.

Jakie pędzle do malarstwa olejnego i akrylowego?

W przypadku gęstych farb akrylowych i olejnych nie sprawdzą się pędzle tak miękkie, jak pędzle do akwareli. Do malowania akrylami poleca się pędzle syntetyczne – lepiej rozprowadza się nimi farbę. Podobnie jest z farbami olejnymi, które także wymagają pędzli o sztywniejszym włosiu, najlepiej takich, które są sprężyste. Wygląda na to, że sprężystość syntetycznego włosia, dyskwalifikująca je w oczach wielu akwarelistów, w innych technikach jest wręcz pożądana.

Liczni plastycy polecają do akryli i olejów pędzle nylonowe, które dobrze zatrzymują wodę i kolor, a przy tym nie są aż tak chłonne, jak pędzle z naturalnym włosiem. W malarstwie akrylowym i olejnym nabieranie na pędzel dużej ilości farby jest wskazane jedynie wówczas, gdy chcemy, by na obrazie powstała faktura. W przeciwnym razie niewiele zyskamy – jedynie obraz będzie wysychał znacznie dłużej. Wreszcie coś, o czym powinni pamiętać wszyscy miłośnicy techniki akrylowej i olejnej, niezależnie od upodobań odnośnie takiego czy innego włosia: pędzle syntetyczne najlepiej nadają się do werniksowania.

Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytanie „pędzle syntetyczne czy naturalne”. Wybór pozostawiamy artystom i podpowiadamy: warto podjąć próby malowania jednymi i drugimi, zwracając większą uwagę na pożądane cechy włosia niż na materiał, z którego zostało wykonane. Być może okaże się, że do malowania akrylami detali lepiej sprawdzi się pędzel naturalny, a syntetyki potrafią być na tyle miękkie i chłonne, że poradzą sobie z akwarelą?