Aplikacje mobilne – od rzemiosła do gotowca

Aplikacje mobilne rozwijają się w sposób lawinowy i stają się szybko niezbędnym elementem wielu dziedzin naszego życia. Póki co, by wykonać aplikację mobilną, trzeba być w dużej mierze specjalistą nie tylko od graficznych platform internetowych, ale również umieć obsługiwać takie programy jak choćby – Photoshop, Ilustrator, czy Corel. Po prostu trzeba być w pewnym sensie rzemieślnikiem.

Ale jak pokazuje rozwój wymienionych wyżej programów graficznych ich producenci z roku na rok, z miesiąca na miesiąc podsuwają użytkownikom takie gotowce, do obsługi których nie trzeba być rzemieślnikiem, wystarczy mieć tylko komputerową intuicję i minimum wyobraźni. Przykładem może być to jakie ułatwienia nam podsuwa CC 2014 w porównaniu na przykład co CS2. To jest totalna rewolucja. Na dodatek Adobe swoje programy od niedawna udostępnia jedynie z chmury. Oprócz tych programów dobry designer stara się poznać urządzenia, na które projektuje swoje aplikacje.

Jeśli idzie o gotowce pomagające stworzyć aplikacje mobilne, to w sieci jest ich coraz więcej w postaci zarówno bibliotek, jak i gotowych zestawów elementów, np. aplikacja Launch ułatwia znacznie projektowanie mockupów i prototypów online.

Natomiast projektując profesjonalnie i ambitnie aplikację mobilną nadal graficy na samym początku korzystają niejednokrotnie ze zwykłej kartki lub ołówka. Potem otwierają Ilustratora, na którym wykonują podstawowe elementy (między innymi ikonki) by następnie przesiąść się na Photoshopa często w celu osadzenia tych grafik jako inteligentnych elementów. Photoshop daje ponadto duże możliwości, jeśli idzie o zachowanie odpowiedniej rozdzielczości. Warto jest przy okazji wiedzieć, że w przypadku Windows Phone i aplikacji Windows możemy wykorzystać wektory, a ich tworzenie ułatwia nam miedzy innymi Ilustrator. W przypadku gdy piszemy aplikacje w JavaScript mogą to być także pliki .svg

Coraz popularniejszym narzędziem wykorzystywanym przez grafików internetowych, choćby do tworzenia interfejsów jest Sketch. Jest szybki i przyjazny, choć korzystając z niego nie obejdzie się bez wcześniej wymienionych, ponieważ Sketchowi brakuje pewnych funkcji, które np. posiada Photoshop. Co jest bardzo ważne – najnowsze wydania tych programów pozwalają testować wstępne projekty aplikacji mobilnych.

Jedną z istotnych wskazówek, którą warto wziąć pod uwagę przy projektowaniu aplikacji mobilnych jest różnica w nadawaniu precyzji grafice w przypadku gdy korzystamy z interfejsu dotykowego, w porównaniu z pracą przy pomocy typowej myszki. Precyzyjne informacje na ten temat podaje miedzy innymi eduweb.pl